Zachęcamy uczestników sobotnich zajęć tanecznych do ćwiczenia układów.

Serdecznie pozdrawiam wszystkich uczestników zajęć tanecznych MCP i zachęcam do wspólnych zajęć online.

Anna Łakota

Grupa nr 3 – Top dance

1 część -powtarzanie kroków podstawowych

Proszę aby wszystkie osoby z grupy tanecznej zapoznały się z nazwami kroków podstawowych – wszystkie te kroki będą powtarzane w następnych filmikach

TECHNIKI POJEDYNCZEGO UDERZENIA

STEP – Krok na palcach (ball) z przeniesieniem ciężaru ciała z jednej nogi na drugą (jak w chodzeniu). może być wykonany w każdą stronę.

SINGLE – Inna nazwa na STEP, czyli krok na palcach (BALL) z przeniesieniem ciężaru ciała z jednej nogi na drugą (jak w chodzeniu). Może być wykonany w każdą stronę.

STAMP – Krok z przeniesieniem ciężaru ciała z jednej nogi na drugą (jak w chodzeniu), ale wykonywany całą powierzchnią stopy (FLAT FOOT) – palce i pięta jednocześnie uderzają w podłogę. Takie „człapanie”.Po Polsku można powiedzieć CZŁAP

TOUCH – uderzenie o podłogę przodem stopy (BALL), mogące brzmieć jak STEP, ale bez przeniesienia ciężaru ciała. Palce po uderzeniu zostają na podłodze.

STOMP – uderzenie o podłogę całą powierzchnią stopy (FLAT FOOT), podobne do STAMP, ale bez przeniesienia ciężaru ciała na uderzającą nogę. Krótko mówiąc tupnięcie bez przeniesienia ciężaru ciała, stąd polska nazwa TUP.

BRUSH (FRONT BRUSH) – uderzenie o podłogę przednią częścią stopy (ball) w czasie ruchu nogą do przodu. Może to być ruch krótki od kolana lub dłuższy od biodra. Stopa po stuknięciu opuszcza podłogę. Ruch ten podobny jest do swego rodzaju szczotkowania lub zamiatania do przodu podłogi. Po Polsku śmiało można nazwać go SZCZOTKA.

SPANK (BACK BRUSH, BACK) – uderzenie przednią blaszką tak jak BRUSH ale w kierunku do tyłu, stąd często nazywane- BACK BRUSH lub BACK, czyli po prostu BRUSH w tył. Zaczynamy zwykle z pozycji kiedy noga jest z przodu, ale niekoniecznie. Inna nazwa preferowana przez nas to “SPANK”, czyli klaps.

SCUFF – uderzenie o podłogę piętą wolnej nogi podczas jej ruchu do przodu – podobnie jak w polskim Krzesanym. Po uderzeniu noga jest z przodu lub wraca do pozycji początkowej pozostając cały czas w powietrzu. Nie następuje przeniesienie ciężaru ciała.DIG – uderzenie w podłogę tylną częścią pięty wolnej nogi bez przeniesienia ciężaru ciała, ale pięta po uderzeniu zostaje na podłodze. Technika często wykonywana delikatnie przed nogą wspierającą.

HEEL – uderzenie o podłogę piętą bez podnoszenia całej nogi, a więc palce pozostają cały czas w kontakcie z podłożem. Technika wykonywana nogą na której spoczywa ciężar ciała.

HEEL DROP – uderzenie o podłogę piętą bez podnoszenia całej nogi, a więc palce pozostają cały czas w kontakcie z podłożem. Podobne do HEEL ale wykonywane nogą nie utrzymującą ciężaru ciała.

HEEL STEP – Krok jak STEP (z całkowitym przeniesieniem ciężaru ciała na drugą nogę), ale wykonywany na piętę (heel). Palce zostają w górze.

HEEL TAP – Perkusyjne uderzenia o podłogę tylną częścią pięty bez przeniesienia na nią ciężaru ciała. Stopa po uderzeniu opuszcza podłogę.

TOE – opuszczenie wcześniej podniesionych palców (pięta zostaje na podłodze) nogi która utrzymuje ciężar ciała. Często nazywane „Ball”.

TOE DROP – opuszczenie wcześniej podniesionych palców (pięta zostaje na podłodze) nogi która NIE UTRZYMUJE CIĘŻARU CIAŁA. Często nazywane „ball drop” lub dla uproszczenia po prostu „ball”.

TOE STAND – Jest to ruch przenoszący cały ciężar ciała na czubki butów. Może być wykonywany jako wejście na czubki bez całkowitego oderwania się od podłogi, lub

PUNCH – uderzenie podłogi czubkiem buta, bardzo często za stojącą nogą, ale może być wykonany w każdym kierunku. Często znane jako JAB lub w uproszczeniu TOE.

TOE TAP – uderzenie o podłogę przodem stopy (BALL), mogące brzmieć jak STEP, ale bez przeniesienia ciężaru ciała. Palce po uderzeniu opuszczają podłogę.

RIM SHOT – uderzenie w podłogę wewnętrzną lub zewnętrzną częścią pięty (heel), zwykle w ruchu krzyżującym z przodu lub z tyłu nogina której stoimy.

HOP – podskok na na palcach jednej nogi (bez przeniesienia ciężaru ciała).

HAMP – podskok na jednej nodze (bez przeniesienia ciężaru ciała) tak jak HOP, ale skaczemy na całą stopę (FLAT FOOT)

LEAP – przeskok na palce z jednej nogi na drugą – przez chwilę obie są w powietrzu, następuje przeniesienie ciężaru ciała, czasem gdy odbywa się bardzo szybko bywa nazywany STEP.

LAMP – przeskok tak jak LEAP ale lądowanie odbywa się na całą stopę – FLAT FOOT

JUMP – Skok na dwie stopy – jednocześnie lub oddzielnie, zwykle odbywa się na palcach stóp.

SLAM – uderzenie takie jak STOMP ale wykonywane wyprostowaną nogą w bardzo zrelaksowanym ruchu. Zwykle nie następuje przeniesienie ciężaru ciała.

CHUG – noga utrzymująca ciężar ciała wykonuja SLIDE (ślizg) do przodu kończąc ruch uderzeniem pięty (HEEL). Inna nazwa to BUCK. Może być wykonywany jedną nogą, lub obiema jednocześnie.

PULL – ruch przeciwny do CHUG, czyli ślizg w tył na palcach nogi utrzymującej ciężar ciała.

PUSH – ruch taki jak CHUG, ale pod koniec jego wykonywania pięta nie uderza w podłogę.

HEEL CLICK – przenosząc ciężar ciała na palce obu stóp, skręcamy się w taki sposób, aby stuknąć o siebie blaszkam ina piętach (HEEL TAPS). Może być wykonywany także w powietrzu w czasie LEAP wtedy powstają dwa uderzenia które nazywamy CUTOUT.

TOE CLICK – przenosząc ciężar ciała na pięty obu stóp, skręcamy się do środka, aby stuknąć o siebie blaszkami które mamy pod palcami (TOE TAPS). Tak jak HEEL CLICK może być wykonywany w powietrzu.

HEEL TOE CLIP – w czasie ruchu krzyżującego z przodu pięta jednej nogi uderza w podniesione palce drugiej, na której spoczywa ciężar ciała.

TOE HEEL CLIP – technika taka sama jak HEEL TOE CLIP, z tą różnicą, że uderzenie odbywa się z tyłu ciała kiedy palce jednej wolnej nogi uderzają w podniesioną piętę drugiej – na której spoczywa ciężar ciała. Inna nazwa to TRIP.

SCRAPE – otarcie, lub skrobnięcie zewnętrzną lub wewnętrzną krawędzią przedniej blaszki w czasie ruchu po podłodze.

DRAW – ruch jednej stopy po podłodze z otwartej pozycji (noga daleko od ciała) do zamkniętej pozycji, bez przeniesienia ciężaru ciała